In Opsterland moet er genoeg te doen zijn voor jongeren. Wij vinden het belangrijk dat jongeren toegang hebben tot sport en kunst en cultuur. Dat ze samen leuke activiteiten kunnen ondernemen, of juist rustig thuis een boek kunnen lezen, films kijken of gamen. Wat er maar nodig is. Wat er nodig is weten zij zelf het beste, daarom willen we met onze jongeren bespreken wat zij belangrijk vinden.

• PvdA Opsterland introduceert de OpsterlandPas: hiermee kan iedere
    inwoner/bezoeker op een laagdrempelige wijze in aanraking komen
    met kunst & cultuur, sport en toerisme. Iedere jongere tot 18 jaar krijgt
    de pas gratis van de gemeente.
  • Wij houden bibliotheken in stand. Iedereen heeft het recht om in bibliotheken boeken te lezen, digitale vaardigheden aan te leren, te leren over het nieuws en te luisteren naar
    muziek. De bieb blijft tot 18 jaar gratis.
  • We zorgen ervoor dat iedereen de zorg en aandacht krijgt die nodig is. En wij voorkomen dat mensen en met name jongeren tussen wal en schip dreigen te vallen. Daarom zetten we in op jongerenwerk. We zorgen ervoor dat in verschillende dorpen jongeren terecht kunnen in een
    jeugdsoos. De jongerenwerkers zijn aanwezig in de jeugsoos of zoeken actief de jongeren op in de dorpen. We vinden de inbreng van jongeren in hun leefomgeving van essentieel belang.
  • Samen met jongeren ontwikkelen we een Jongerenraad: deze raad geeft jongeren in Opsterland een (politieke) stem en adviseert de gemeente op allerlei gebied.