PvdA Opsterland staat voor kansengelijkheid. We vinden het vanzelfsprekend dat iedereen er in gelijke mate toe doet. Maar we zijn ons er daarnaast van bewust dat dat nog niet voor iedereen een vanzelfsprekendheid is. Daarom komen we expliciet op voor groepen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken.

• Kansengelijkheid in het onderwijs. In welke wieg je geboren bent is een belangrijke factor voor je toekomstperspectieven. Wij vinden dat de gemeente samen met het onderwijs ervoor moet zorgen dat alle kinderen dezelfde kansen hebben.
  • In Opsterland mag iedereen zijn wie hij/zij/hen is. Geweld tegen LHBTI+ personen zullen wij nooit accepteren. Daarom vindt PvdA Opsterland dat Opsterland een regenbooggemeente moet zijn. Het doel van regenbooggemeentes is om de sociale acceptatie van LHBTI+personen te bevorderen door voorlichting in het onderwijs, bij sportverenigingen en zorginstellingen.
  • Wij zetten structureel in op het bevorderen van de basisvaardigheden van inwoners als lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Wij willen dat iedereen zich een volwaardig lid voelt van onze samenleving. Daarom vinden wij het belangrijk dat alle nieuwkomers zo
    snel mogelijk Nederlands leren.
  • PvdA Opsterland wil de gezondheidsverschillen, die ontstaan door je achtergrond, verkleinen. Wij willen dat iedereen gezonde keuzes kan maken.
  • Mensen met een arbeidsbeperking hebben recht op ondersteuning en begeleiding. Wij zorgen er voor dat Caparis fungeert als springplank naar regulier werk voor mensen met een arbeidsbeperking. En als vangnet voor wanneer dat (nog) niet mogelijk is.
  • Wij zorgen voor een menswaardige toepassing van de Bijstand en Participatiewet. waarbij niet vanuit het systeem wordt gedacht, maar vanuit de vraag van de inwoner.