Kunst en cultuur zijn belangrijk in ons leven. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en onze dromen. Het is de manier waarop we met elkaar omgaan en de verhalen die we elkaar vertellen. Kunst en cultuur houden zaken bespreekbaar en verkennen nieuwe wegen. Bij uitstek hebben kunst en cultuur de gave om dialoog te laten plaatsvinden en dragen ze bij aan het overbruggen en helpen begrijpen van verschillen. Het verbindt, raakt en geeft plezier. Daarom moeten kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk zijn.

Kunst en cultuur zijn belangrijk in ons leven. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en onze dromen. Het is de manier waarop we met elkaar omgaan en de verhalen die we elkaar vertellen. Kunst en cultuur houden zaken bespreekbaar en verkennen nieuwe wegen. Het verbindt, raakt en geeft plezier. Daarom moeten kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk zijn

• Cultuur is van essentieel belang. Wij houden bibliotheken in stand. Iedereen heeft het recht om in bibliotheken boeken te lezen, digitale vaardigheden aan te leren, te leren over het nieuws en te luisteren naar muziek. De bieb blijft tot 18 jaar gratis. Via de bibliotheken kunnen wij laaggeletterdheid bestrijden, de bieb doet belangrijk werk voor nieuwkomers (taalcafé).
  • Met de OpsterlandPas kan iedere inwoner op een laagdrempelige wijze in aanraking komen met kunst & cultuur, sport en toerisme. Iedere jongere tot 18 jaar krijgt deze pas gratis van
    de gemeente.
  • De Skans: cultuur is een verbindende factor tussen mensen. Daarom houden we de functies van De Skans in stand.
  • Cultuur- en muziekonderwijs voor basisschoolleerlingen houden we in stand.
  • Wy fine de Fryske taal foar kultuer en de identiteit fan de mienskip fan grutte wearde. Brûk dy taal yn it iepenbier bestjoer sa folle as mooglik is. Taalbelied moatte jo net sjen as “papieren werklikheid”, mar deistich yn praktyk bringe.
  • We vinden de Friese taal van grote waarde voor de cultuur en identiteit van de gemeenschap. Gebruik die taal in het openbaar bestuur zo veel mogelijk. Taalbeleid is geen ‘papieren werkelijkheid’, maar moet dagelijkse praktijk zijn.