WEN

6 juni 2021

In Wijnjewoude is de coöperatieve vereniging Wijnjewoude Energie Neutraal (WEN) al 6 jaar bezig om van Wijnjewoude een dorp te maken dat vanaf 2025 geen fossiele voetafdruk meer nodig heeft voor haar energiegebruik. Dit project, uit ‘de mienskip’ afkomstig, is door de landelijke overheid aangemerkt als een Proeftuin Aardgasvrije Wijken. Voor de proef is door de landelijke overheid aan Opsterland een bijdrage verleend van 4,3 miljoen. Opsterland en WEN hebben een samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Daarin is vastgesteld dat WEN verantwoordelijk is voor de uitvoering (waaronder de verantwoordelijk voor het creëren van draagvlak en zo nodig voor onderzoek). Onderdeel van de plannen is de mogelijke bouw van een mono-mestvergister bij het buurtschap Klein Groningen. Vooral tegen dit onderdeel van het project bestaat weerstand. Angst voor overlast (bv. geur, vrachtverkeer) speelt daarin een grote rol. De gemeente is veel meer facilitair en ondersteunend actief en, last but not least, stelt zich op als financier (doorsluizen van de bijdrage van het rijk).

De fractie van de PvdA draagt dit project een warm hart toe. Het is een project dat uit ‘de mienskip’ van Wijnjewoude zelf komt en waarbij WEN verantwoordelijk is voor de uitvoering (zoals beschreven in de samenwerkingsovereenkomst). Bovendien is het een proef, waarvan de resultaten ook andere soortgelijke plannenmakers in het land kunnen helpen hun duurzame plannen waar te maken.

Jan Harmsma

Raadslid PvdA Opsterland