Motie PvdA, D66 en GL haalt het niet. Opsterland geen regenbooggemeente

27 december 2023

Samen met de fracties van D66 en GroenLinks heeft Anja Wiersma van PvdA Opsterland in de raadsvergadering van 11 december via een motie het college opgeroepen de gemeente Opsterland uit te roepen tot Regenbooggemeente.

Uit de toelichting bij de motie:

In het eerste artikel van de grondwet staat: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Gelijke behandeling vinden wij in Nederland en dus ook in Opsterland het allerbelangrijkst. Daarom ook artikel één.

Maar wat nu als de omstandigheden niet gelijk zijn? En wat nu als discriminatie en geweld toch plaatsvindt?• Dan moeten we er voor zorgen dat de omstandigheden gelijk worden• Dan moeten we er voor zorgen dat discriminatie niet meer plaatsvindt• Dan mogen we niet wegkijken• Dan moeten wij als gemeente onze verantwoordelijkheid nemen• Dan moeten we alles in het werk stellen opdat we iedereen gelijk kunnen behandelen• Dan moeten we als gemeente en gemeenteraad kleur bekennen• Dan merkt iedereen dat hij er in Opsterland toe doet en veilig is

Helaas ervaart de LHBTIQA+-gemeenschap nog te vaak ongelijke behandeling, discriminatie en geweld. Het belangrijkste bezwaar tegen het worden van een Regenbooggemeente is dat dit begrip uitsluitend wordt geassocieerd met de LHBTIQA+-gemeenschap. En we willen als gemeente niet één groep bevoordelen. We willen een gemeente zijn waar iedereen erbij hoort.

Het mooie is, met deze motie willen wij ook geen enkele groep bevoordelen. Een regenbooggemeente is ook niet alleen voor de LHBTIQA+-gemeenschap. Met het worden van een regenbooggemeente willen we ervoor zorgen dat alle groepen die nu benadeeld worden, die nu als ongelijk behandeld worden, een duwtje in de rug krijgen zodat het nadeel minder groot wordt of zelfs wordt weggenomen.

Helaas is de motie niet aangenomen door de Opsterlandse gemeenteraad. Maar wij blijven strijdbaar! Wij blijven ons inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen, er toe doet en veilig is!

Lees ook het artikel dat hierover is verschenen in de Sa https://www.sa24.nl/nieuws/nieuws/28168/opsterland-geen-regenbooggemeente