Besluit gemeenteraad over locatie Skâns

19 september 2023

In de raadvergadering van 18 september 2023 vroeg het college ons om op basis van het haalbaarheidsonderzoek, waarin de kaders van de raad zijn meegenomen, te kiezen voor vernieuwbouw van de BHS met 345 zitplaatsen als nieuwe locatie voor de Skans. Er is een traject van jaren aan vooraf gegaan om tot dit voorstel te komen. Een lang en voor sommige mensen emotioneel beladen traject. Maandagavond hebben we met een besluit een knoop door gehakt voor Gorredijk. Want dat was wat er het meest nodig was.

De fractie van PvdA Opsterland ziet met deze locatie een mooie mogelijkheid voor verbinding. We zijn blij met de toezegging van de wethouder om er zorg voor te dragen dat iedereen zich veilig kan voelen op deze locatie. Dat de nieuwe Skans een plek wordt ouderen van zich thuis voelen, waar de jongeren van nu naar school gaan en over 50 jaar nog naar toe kunnen gaan. Maar dan misschien met grijzend haar en niet naar school maar naar een concert. Of met hun kleinkinderen naar de Sinterklaasintocht.

Want daar moet ook plek voor zijn. Daarom hebben we voor het voorstel gestemd, maar wel met een aanpassing. We willen dat de optie om meer theaterplekken (420-450 zitplaatsen) op te nemen meegenomen wordt in het vervolgtraject. Hiervoor hebben we samen met Opsterlands Belang, VVD en CDA een amendement ingediend. Het amendement en het voorstel werden unaniem aangenomen.

Eindelijk kunnen we verder met het bouwen aan het culturele hart van Opsterland!