Hoe gaat onze gemeente om met schulden als gevolg van toeslagen affaire?

13 oktober 2021

PvdA Opsterland wil dat, in navolging van de handelswijze van gemeente Heerenveen, er een streep wordt gezet door de schulden van de slachtoffers van de kindertoeslagenaffaire. Onze fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Uit de antwoorden kwam naar voren dat ook de gemeente Opsterland de schulden van deze slachtoffers niet wil innen. De gemeente is in gesprek met de gedupeerden, die bij hen bekend zijn. Gelukkig is er bij deze gezinnen geen sprake van schulden.

Mocht er echter in de toekomst een gedupeerde in beeld komen waarbij wel sprake is van gemaakte schulden door de toeslagenaffaire, dan wil de gemeente deze schulden opschorten tot bekend is hoe de landelijke regeling er uitziet. Als dat bekend is wil de gemeente de kwijtschelding van schulden meenemen in een collegebesluit.

Daarnaast benadrukt het college dat de slachtoffers van de toeslagenaffaire hun erg aan het hart gaan en dat de gemeente er alles aan zal doen om hen te ondersteunen.

PvdA Opsterland is erg tevreden met deze reactie.

Lees hieronder de beantwoording van onze vragen

B6 Beantwoording schriftelijke vragen PvdA over kinderopvangtoeslagaffaire