Vragen Ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire

2 december 2020

De fractie van PvdA Opsterland verzoekt het college vragen te beantwoorden naar aanleiding van een  brief van de VNG van 6 nov 2020 over Ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire.

In de brief wordt aangegeven dat er binnen Opsterland 4 gedupeerde ouders zijn. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daarvoor. Maar voor wie in de problemen is geraakt is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen ontstaan zijn rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Staatssecretaris Van Huffelen, verantwoordelijk voor Toeslagen, heeft daarom de gemeenten gevraagd om die ouders over de volle breedte hulp te bieden. Dit betekent ondersteuning door gemeenten op (één of meer van) de vijf leefdomeinen en het bieden van begeleiding. Vanuit de PvdA Opsterland zijn wij benieuwd hoe de gemeente in Opsterland deze ouders opvangt in deze lastige situatie. Wij vragen daar extra aandacht voor.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Hebben de gedupeerden binnen onze gemeente, zich al bij de gemeente gemeld.

2. Zo nee, wat gaat de gemeente doen om met deze gedupeerde ouders in contact te komen.

3. Zo ja, op welk van de vijf leefgebieden wordt er ondersteuning aan geboden.

4. Hoe wordt dit financieel opgelost.

5. Zijn hierover gesprekken met de zorgverzekeraar, of wordt dit volledig uit het WMO-budget bekostigd.

Voorgelegd door: Joke Brouwer