Orienterende raadsvergadering begroting 2022

26 oktober 2021

In de oriënterende raadsvergadering van 25 oktober jl. besprak de gemeenteraad de begroting 2022. De besluitvorming hierover is op 8 november a.s. Voor de zomer werd nog uitgegaan van grote bezuinigingen, maar omdat het Rijk, onder druk van de gemeenten, over de brug kwam met extra geld voor de Jeugdzorg is nu sprake van een sluitende begroting. Er hoeft dus niet bezuinigd te worden op sociale en maatschappelijke voorzieningen.

Onze fractie heeft op 25 oktober aandacht gevraagd voor de volgende onderwerpen:

· De toekomst van de Voedselbank (huisvesting en exploitatie)

· De (kaderstellende) rol van de gemeenteraad bij het opstellen van de digitale agenda 2024, dit mede omdat er een nieuwe tweedeling in de maatschappij zichtbaar wordt (digitaal analfabetisme)

· Het toepassen van indexering (t.g.v. loon- en prijsstijgingen) bij een aantal kleinere sociaal-culturele instellingen (zoals Museum Opsterland en het Damshûs in Nij Beets). Deze instellingen zitten al jaren op de nullijn.

· Door de stijgende energieprijzen kan “energiearmoede” ontstaan. Met alle gevolgen van dien zoals schulden, afsluiten van gas/elektra. Naast een bijdrage in het beter isoleren (van veelal huurwoningen) hebben we gevraagd of vanuit de gemeentelijke preventieagenda ook een noodfonds kan worden ingezet.

Op al onze vragen hebben we een antwoord van het college gekregen, waar we tevreden mee zijn. Dat betekent dus dat vanaf 2022 voor sociaal-culturele instellingen van enige omvang indexering gaat plaatsvinden. Onze wethouder Libbe de Vries is al met de Voedselbank in gesprek om tot een oplossing te komen voor de huisvesting en in relatie daarmee een toekomstbestendige exploitatie. Verder heeft hij aangegeven dat de gemeente al een Calamiteitenfonds heeft, waaruit kan worden geput als zich t.g.v. energiearmoede schrijnende gevallen voordoen.

Roel Vogelzang, fraktievoorzitter.