Betoog “Het is nog niet te laat” begroting 2023

13 november 2022

Begroting 2023 (Joke Brouwer)

“Het was de beste der tijden, het was de slechtste der tijden,
het was de lente van de hoop, het was de winter van de wanhoop”

Het begin van ‘A tale of two cities’ van Charles Dickens.

In 1986 refereerde Joop den Uyl van de PvdA, hiernaar in zijn speech over de dreigende tweedeling in de maatschappij. A tale of two cities; een verhaal dat speelt in Londen en Parijs. Een verhaal dat ook gaat over het feit dat één stad 2 gezichten kan hebben, een gezicht van rijkdom en een gezicht van armoede. En dat die gezichten iets anders zien en elkaar daardoor kwijt dreigen te raken.

“Man sieht nur die im Licht sind, die im Dünklen sieht man nicht.”  Den Uyl waarschuwde er in 1986 al voor: Wij zien als politici niet meer hoeveel mensen te maken hebben met armoede. En hoe komt dat? We knippen het grote probleem dat armoede heet in stukjes: beweegarmoede, vervoersarmoede, energiearmoede, menstruatiearmoede. Behapbaar en vooral eigen schuld door het maken van verkeerde keuzes. Terwijl het kernprobleem is: mensen hebben te hoge kosten en weinig inkomen.

Als we willen dat mensen een gezond leven hebben, moeten we er als samenleving voor zorgen dat ze een goed leven hebben. Een leven dat ze naar eigen inzicht vorm kunnen geven. Vandaag de dag is dat niet het geval.

Politiek, die betekenis heeft zou juist het probleem in zijn geheel moeten zien en beleid moeten voeren om die tweedeling te voorkomen. En zich in kunnen leven in de werkelijkheid van de ander. De ander verstaan en zijn taal spreken. De gezichten weer naar elkaar toewenden en er zorg voor dragen dat we elkaar begrijpen.

Voor ons ligt een begroting die mooi aansluit op het coalitie akkoord van deze raad. Het is een sluitende begroting, met zelfs een klein beetje plus. Je zou kunnen zeggen, niks meer aan doen, strik erom en over tot de orde van de dag. Maar helaas deze positieve begroting sluit niet aan op het negatieve saldo dat veel van onze inwoners op hun bankrekening hebben staan.

Het is nog niet te laat. Wij willen er daarom voor zorgen dat degenen die onze hulp nodig hebben de gemeente voor ondersteuning kunnen vinden. Dat ze weten op welke ondersteuning ze recht hebben en dat daarvoor hen niets in de weg staat. En we willen er voor zorgen dat de gemeente de middelen heeft om deze hand uit te kunnen steken.

Het is nog niet te laat. Als wij willen dat we een sociale gemeente achter kunnen laten aan onze kinderen, moeten we ervoor zorgen dat we ook naar onze kinderen luisteren. Dat wij begrijpen wat ze bedoelen en andersom.

Het is nog niet te laat. We moeten en kunnen de dreigende kloof slechten tussen jong en oud en arm en rijk. We kunnen er iets aan doen

Wij hebben daarom drie moties:

Motie 1) Te onderzoeken of het mogelijk is om een tijdelijk crisisfonds in te stellen. Dit tijdelijke crisisfonds onder de vleugels te hangen van het projectteam bestaanszekerheid

Ingediend door Rein Postma  PvdA en Oebele van der Veen Christen Unie

Motie 2) Een gebruikerspanel in te stellen aan wie formulieren en brieven van de gemeente voorgelegd worden.

De formulieren en communicatie-uitingen van de gemeente door bovengenoemd gebruikerspanel te laten toetsen op gebruiksgemak en begrijpelijkheid, zodat er geen drempel wordt opgeworpen voor inwoners om ondersteuning van de gemeente aan te vragen.

Het instellen van het gebruikerspanel op korte termijn te realiseren

ingediend Anja Wiersma PvdA

Motie 3) Te onderzoeken of een jeugdraad in de gemeente Opsterland haalbaar is.

Zich daarbij te laten inspireren door bestaande initiatieven buiten onze gemeente. Te onderzoeken met welke partijen dit het beste opgepakt kan worden, om te zorgen dat het zo breed mogelijk gedragen wordt. Met de punten van de jeugdagenda jongerenwerk Code Hans van 2023 op voorhand aan de slag te gaan.

En gaan over tot de orde van de dag Joke Brouwer PvdA, Bareld van der Meer CDA, Oebele van der Veen Christen unie, Harm de Jong FNP, Elske Beintema Groenlinks, Wanda Geertsma VVD