NL Doet: ’t Spikerplak heeft genoeg kluswerk (artikel uit de Sa!)

29 mei 2021

De Spijkerpakkenband kocht het oude dorpshuis van Lippenhuizen in 2019, sinds die tijd is hard gewerkt aan opknappen. “It is in âld pân en ast neat dochst, giet it hurd fan je ôf. We wolle it pân takomstproof meitsje.” Naast de ‘Spikers’ zelf helt een delegatie van de Opsterlandse PvdA met klussen. Raadslid Jan Harmsma: “We fine it prachtich dat it pân sa brûkt wurdt. Mar we komme ek foar de leuk.” Hij heeft zijn rode klustuinbroek aangetrokken en gaat een oud houten hokje te lijf. Dat moet worden gesloopt om plaats te maken voor een grotere versie als stalling voor de aanhanger.

Wethouder Libbe de Vries wurmt met een schroevendraaier schroeven uit het kozijn van de voorgevel. Hij vraagt alleskunner Peter de Jong om raad voor het daarop volgend schilderwerk. “De ferve blêdet bot ôf, moat dat earst plamuere wurde?” Peter zit in de beheercommissie van ’t Spikerplak, vertelt Oebele. “Hy komt út de bouhoeke en wit alles. Syn frou is lid fan de Spikers.”

Later deze zaterdag is er nog een mooi klusje voor Libbe de Vries. “We ha foar de flaggemêst in nije hâlder delset. We hienen al betocht: we ha hjoed in wethâlder….” Die mag aan het eind van de dag de vlag in top hijsen.

SA!24 29 mei 2021