Kortezwaag

18 februari 2022

Ja, natuurlijk vinden we dat de inwoners van Gorredijk moeten kunnen sporten. Ja, wij vinden ook dat er voor de inwoners van Gorredijk een goede sporthal moet komen. En een fijn zwembad. En een mooi theater. En ja, we vinden dat dat snel moet gebeuren. De mensen in Gorredijk hebben al lang genoeg gewacht.

En ja, we hebben gestemd voor het voorstel van het college waarin werd gevraagd om  in overleg met de
kopgroep en exploitant SOC Kortezwaag, te komen tot een haalbaar en voor de gemeente en
partijen acceptabel model voor ontwikkeling, renovatie, uitbreiding en beheer en exploitatie van
het sportcomplex SOC Kortezwaag. Want het Stichtingsmodel in de vorm waarin dat was ingediend was dat in onze ogen niet.

Maar waarom dan?

Op grond van het rapport van de Anteagroup, dat terughoudend was over het stichtingsmodel, vinden wij de risico’s te groot om alleen een besluit te nemen over het middel, zonder dat we weten wat daar precies voor gebouwd wordt en hoeveel geld dit ons als gemeente (en dat zijn wij allemaal) uiteindelijk gaat kosten. En sociaaldemocraten zijn doorgaans terughoudend als het gaat om marktwerking en privatisering van publieke voorzieningen.

Ook zitten we in de maag met het verlies aan zeggenschap voor een langere periode. De PvdA wil juist door sturing grip houden op de tariefontwikkeling zodat sport en bewegen in de toekomst niet alleen toegankelijk en betaalbaar zijn voor de de mensen die gemakkelijk wat extra’s kunnen missen, maar voor iedereen.

Wij vinden dat Sportcentrum Kortezwaag, mede ter uitvoering van het besluit van 2015 om de sport daar te concentreren een flinke boosterprik nodig heeft. Dat mag ook wat kosten. De gemeente kan veel goedkoper lenen dan de beoogde Stichting en dat levert flink lagere lasten op. Dat betekent dus ook lagere huurlasten voor de gebruikers.

Wel hebben we veel waardering voor de initiatiefnemers van de Mienskip, die hun nek hebben uitgestoken voor dit voorstel. En we twijfelen er niet aan dat in hun projectplan oplossingsrichtingen zitten die bruikbaar kunnen zijn. Daarom hebben we het college opgeroepen om een uiterste inspanning te leveren om de huidige Kopgroep mee te krijgen in het vervolgproces. Ze hebben hun nek uitgestoken en hebben veel kennis in huis. Zo zou de angst bij de initiatiefgroep voor vertraging van het proces en ambtelijke bureaucratie misschien ondervangen worden door aan hen een onafhankelijk externe projectleider ter beschikking te stellen.

Onze wens is dat er samen met de inwoners van Gorredijk (verder) gewerkt kan worden aan plannen voor het snel realiseren van hun nieuwe sporthal Kortezwaag.

Bovenstaande is een samenvatting van de bijdrage van onze fractievoorzitter Roel Vogelzang aan het debat van maandag 14 februari dat hierover ging. Lees hieronder het hele verhaal.

Debat Kortezwaag bijdrage PvdA

Raadsvoorstel mienskipsinitiatief SOC Kortezwaag Gorredijk 10012022