Ingezonden brief over woningbouw in Opsterland

15 oktober 2021

In gelul kun je niet wonen                                Ingezonden brief in de Sa! van 13-10-21

Vijftig jaar geleden deed de groot PvdA-politicus, Jan Schaefer, bovenstaande uitspraak. Een dak boven je hoofd, genoeg te eten en veiligheid zijn basisbehoeften van de mens. Behoeften waar op zijn minst aan voldaan moet worden voor een menswaardig bestaan. Vijftig jaar geleden en nu nog steeds. Maar in dit gave land kan zelfs aan deze basale behoeften niet voldaan worden.

Het is crisis op huizengebied. Voor mensen, die niet zomaar een half miljoen euro op tafel kunnen leggen, is het haast ondoenlijk om een huis te kopen. Bovendien is het bijna onmogelijk om in je eigen dorp aan een huurhuis te komen.

De oplossing wordt gezocht in het bouwen van nieuwe huizen. Sa! organiseerde een politiek café, waarbij woningbouw in Opsterland het onderwerp was. “Gelul” over wonen dus. Jan Harmsma was namens de fractie van de PvdA aanwezig.

In Opsterland is een aantal plannen voor woningbouw. En er is veel behoefte aan huizen voor mensen die niet zoveel te besteden hebben. Maar de gemeente heeft weinig te zeggen over voor wie er wordt gebouwd. Volgens Jan moet, bij de verdere ontwikkeling van woonplannen in Opsterland, de gemeenteraad meer sturen op de verdeling van het type woningen. “Met aandacht voor de sociale huur, ook voor jongeren”.

Overigens geeft Jos van der Veldt (ook deelnemer van het politiek café)met deze verdeling bij het woonproject in Terwispel het goede voorbeeld. Vanuit zijn eigen waarden, niet omdat dat de standaard is in onze gemeente. Laten we er nu met zijn allen voor zorgen dat een eerlijke verdeling wél de standaard wordt.

En bestemmingsplannen moeten sneller gewijzigd kunnen worden. Zodat in bijvoorbeeld leegstaande bedrijfspanden, die nu geen woonbestemming hebben, gewoond kan worden. Op die manier doen we onze natuurlijke omgeving geen extra geweld aan en kunnen we wel voorzien in een dak boven het hoofd. Nogmaals: Een basisbehoefte.

Wij maken ons hard voor betaalbare woningen voor iedereen. Jan Harmsma: “Wonen zou geen markt moeten zijn. Wonen is een recht!”

Rechten zijn er niet alleen voor mensen met een dikke portemonnee.

Namens het bestuur van de PvdA Opsterland,

Anja Wiersma