Aanvullend beleid voor kinderen in gezinnen met probleemschulden

19 september 2021

In het jaarlijkse gesprek met de raadsleden van Opsterland kreeg de rekenkamercommissie de vraag te onderzoeken hoe de schuldhulpverlening door de gemeente verloopt. Zij wilden niet alleen weten of het efficiënt en effectief gebeurt maar ook hoe de betrokken inwoners de hulpverlening beleven

De conclusies van dit onderzoek waren dat de gemeente Opsterland beleid heeft dat op vrijwel alle punten aan de wet voldoet en een uitvoering die strak is georganiseerd en door de betrokkenen als prettig en doeltreffend wordt ervaren. Voor de rekenkamercommissie resteren twee punten van aandacht: aanvullend beleid voor kinderen in gezinnen met probleemschulden & op basis van een evaluatie elke vier jaar het schuldhulpverleningsbeleid opnieuw vaststellen.

Dit leidt tot de volgende aanbeveling: Ontwikkel samen met de raad aanvullend beleid voor gezinnen met inwonende minderjarige kinderen met problematische schulden

In de raadsvergadering van 13 september werd het voorstel besproken om de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport Schuldhulpverlening over te nemen.

De fractie van PvdA Opsterland staat achter het advies van de rekenkamercommissie en heeft voor het voorstel gestemd.

Onze overwegingen hiervoor:

1. Zowel landelijk als provinciaal schieten we nog steeds te kort in het ondersteunen en opvangen van een kleine groep jongeren met zeer complexe hulpvragen. Hier maken wij ons ernstig zorgen over. We hebben het dan over jongeren met zeer ernstige multiproblematiek, jongeren die bijvoorbeeld dakloos zijn of thuis ernstige problemen veroorzaken en die niet opgevangen kunnen worden in een behandelcentrum, omdat daar domweg geen plaats voor deze jongeren is. Dit zijn schrijnende situaties die hele gezinnen kunnen ontwrichten. Het is dus daarom zaak deze jongeren eerder in beeld te krijgen en deze jongeren en deze gezinnen eerder te helpen waar we dat kunnen.
  • Daarom willen we gerichter inzetten op meer monitoring op gebied van de jeugd. Misschien ontstaat er dan meer inzicht in wat er mis gaat en kunnen we gerichter gaan zoeken naar oplossingen met als doel dat er geen gezinnen en jeugd tussen wal en schip geraken. Willen we deze monitoring goed doen, is gericht beleid voor gezinnen met onvolwassen kinderen zeker behulpzaam. Het gaat wat ons in eerste instantie om een bundeling van beleid van wat er nu al is binnen de gemeente Opsterland en het gericht verzamelen van data wat met de raad gedeeld kan worden.

Kortom: Al is er maar een kleine kans dat deze monitoring bijdraagt aan het kansen vergroten voor jongeren, dan moeten we die kans niet laten liggen.

Daarom stemmen wij voor dit voorstel en nemen daarmee het advies van de rekenkamer in zijn geheel over.