Perspectief greppel of ravijn?

18 juli 2024

Betoog PvdA Perspectief brief

Door Joke Brouwer

Ik ben ooit de politiek in gegaan omdat ik me sterk wilde maken voor mensen aan de zijlijn, bijv. voor mensen die te weinig inkomen hebben om een goed bestaan te hebben of mensen die zonder hulp van anderen hun eigen leven moeilijk vorm kunnen geven.

Dit is nu mijn derde termijn in de gemeenteraad. De afgelopen jaren is de politiek veranderd. Het lijkt steeds meer op een wedstrijd van wie er het meeste lawaai kan maken en zo het applaus van de burgers te ontvangen. Het tegendeel is echter waar. Mensen herkennen zich niet meer in de politiek en het staat juist ver van hen af.

De oude manier van zoeken naar de gemene deler en vandaaruit langzaam maar gestaag ruimte creëren voor de noden van je achterban verdwijnt. We zoeken steeds meer de tegenstellingen op. We denken snel in wij- zij, oppositie versus coalitie, links versus rechts, klimaatdrammer of –ontkenner. En dan hebben we het maar niet over de tegenstellingen als het gaat om vluchtelingen en immigranten.

De PvdA Opsterland wil blijven gaan voor de inhoud, en samen werken aan bestaanszekerheid op gebied van menswaardig bestaan en milieu.

Ik hoop dan ook dat wij in deze raad niet meegaan in het wegzetten van groepen, of dat nu op de linker- of de rechterflank is. Want er is nog heel wat werk aan de winkel.

Er ligt een mooie perspectief brief voor ons, die ons hoop biedt.  Een perspectiefbrief waaruit blijkt dat we zuinig zijn op ons landschap en de Fryske cultuur, waar mensen van buiten welkom zijn, waar we gezond willen leven en oud willen worden, en waar mensen in de dorpen actief zijn en zorg hebben voor elkaar.

Net als bij het klimaat hangt er echter wel een donderwolk boven ons hoofd. Sommigen spreken over ravijn en anderen zien het als een greppeltje. In Opsterland is er de afgelopen jaren goed op de “pong” gepast en PvdA Opsterland ziet dus geen reden om in paniek te schieten en lukraak te gaan bezuinigen.

Door te bezuinigen kunnen we later wel spijt krijgen van de mooie dingen die we daarmee laten verdwijnen. Wel willen we slimmer toewerken naar een sluitende meerjarenbegroting. We denken dat er nog genoeg ruimte/ lucht zit in de begroting om dit te realiseren.

Wij geven daarom het college een aantal tips mee, om tot een sluitende meer jaren begroting te komen. Het gaat om 4 mogelijkheden die voor het jaar 2026 en de jaren er na gebruikt kunnen worden.

1. Haal lucht uit de begroting. Afgelopen jaren hielden we een groot bedrag over aan het eind van het jaar, omdat we voorzichtig begroot hadden.
  1. Schoon de begroting en de bestemmingsreserves op
  1. Zet de vrij besteedbare reserves op een slimme manier in
  1. Haal meer gelden binnen, zoals subsidies uit Europa. En blijf daarbij ook vooral doorgaan met de lobby naar het rijk om het gemeentefonds passend te krijgen bij de opdrachten die we hebben.

Met deze werkwijze voorkomen we dat we het kind met het badwater weg gooien, terwijl er genoeg geld is om met de polsstok over de greppel te springen. En blijft er ruimte voor zaken die er echt toe doen, zoals in blijven zetten op preventie.  Want daar valt nog heel wat te winnen. Zoals eenzaamheid bij jongeren voorkomen.

In Opsterland geeft 1 derde van de jongeren aan zich soms of vaak eenzaam te voelen dit is hoger dan het landelijk gemiddelde.

Onze gemeente investeert al flink op het gebied van jeugdzorg maar dit kan nog beter.

Voorkomen is daarbij beter, én goedkoper, dan genezen.

Wij pleiten er daarom voor om nog specifieker in te zetten op het tegengaan van eenzaamheid bij jongeren van middelbare schoolleeftijd. Om te zorgen dat minder Opsterlandse jongeren zich alleen en ongelukkig voelen. En om te voorkomen dat zij, vroegtijdig schoolverlaten, in een depressie belanden, of nog erger, niet meer willen leven. Met een preventieve aanpak willen we jongeren helpen sociaal sterk(er) te worden. Hiermee kunnen we op termijn extra uitgaven aan jeugdzorg beperken.

Wij dienen daarom de volgende motie in namens Anja Wiersma PvdA en Elisabeth Mulder van de Christen Unie, Bareld van der Meer CDA en Jimke Nicolai Groenlinks.

Wij vragen het college om:

1. Specifiek in te zetten op het tegengaan van eenzaamheid bij jongeren van middelbare schoolleeftijd.
  1.  Over een half jaar een terugkoppeling te geven aan de raad, over de voortgang op dit onderwerp.

Over tot de orde van de dag.

En tot slot:

Niemand mag zich verloren voelen in onze gemeenschap. We zijn als samenleving sterker wanneer we samen optrekken, alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder. Laten we problemen en mensen met begrip en respect benaderen. Onze jeugd een goede toekomst geven. En samenwerken om oplossingen te vinden waarbij we niemand achterlaten.

Wij wensen eenieder een fijne zomer.

Joke Brouwer, PvdA Opsterland